Monday, May 11, 2009

neo tokyo 2019








igår så jeg AKIRA (1988) for første gang i en million år. jeg havde virkelig glemt, hvor god den er! så så så god! hvis der er noget, jeg synes er fedt, er det dystopiske fremtids byer, og neo tokyo (det tokyo, som er med i AKIRA, som foregår efter 3. verdenskrig) er nok på min top 5 over gode fremtidsstorbyer... right up there med metropolis, alphaville, kolonierne på jupiter i cowboy bebop og los angles i bladerunner (som i øvrigt er inspireret af AKIRA!).

AKIRA var den første japanske animationsfilm som rigtig slog igennem i vesten, og taget i betragtning af at den er tegnet i '88, var den virkelig forud for sin tid. så selvom man måske ikke kan lide tegnefilm, synes jeg alle skulle se AKIRA... hvis ikke for den til tider ekstremt psykedeliske fortælling om godt og ondt, så for det fantastiske univers og dets grafik.

No comments:

Post a Comment